keskiviikko 19. kesäkuuta 2013

Gaudí, Picasso ja muud sõbrad

Terveisiä kaikille Barcelonasta! Minulla oli ihan huippukiva päivä tänään, ja olin koko ajan menossa. Olen jo nyt rakastunut Barcelonaan täysin - tämä on ehdottomasti yksi kivoimmista kaupungeista, joissa olen koskaan käynyt. Neljä päivää ei kyllä riitä minulle alkuunkaan täällä, mutta tietysti parempi tämä kuin ei mitään. Oikeastaan veikkaanpa, ettei viikko tai kaksikaan riittäisi minulle täällä - minun tekisi mieli muuttaa lopullisesti tänne. Että ihan juurikin näin hyvin olen täällä viihtynyt! :)


1. Barcelonan kadut. 2. Barcelonan "pääkadulla" La Ramblasilla ei tarvinnut potea koti-ikävää. 3. Koko kaupunki on täynnä hienoja grafiitteja. 4. Kiipeämässä Gaudín suunnittelemaan Parc Guëll'iin. Puisto oli aivan mahtava - siitä oma postauksensa myöhemmin!


5. Isompaa välipala-automaattia saa hakea muualta kuin Lessepsin metroasemalta. 6. Lisää Barcelonan ihania katuja. 7. Mielenosoitus, jäi tosin epäselväksi että mitä vastaan mieltä näytettiin.. 8. Ja vähän lisää hienoa katutaidetta.


Rakastan surrealistista taidetta, ja niinpä siis luonnollisestikin myös Pablo Picasson töitä. Barcelonassa sijaitsee ensimmäinen Picassoon keskittynyt taidemuseo, jonne pääsin sitten minäkin vierailemaan. Kokoelmat olivat todella erilaisia muista näkemistäni Picasson kokoelmista, sillä esillä oli myös maalarin aiempaa tuotantoa. Jos joku on joskus epäillyt, että osaakohan tuo herra Picasso ylipäätään edes maalata, niin Museu Picassossa nämä epäilyt pyyhkäistään tuhkaksi tuuleen alta aikayksikön. Picasson ensimmäisiä ja viimeisiä töitä ei nimittäin osaisi edes arvata saman henkilön maalaamiksi, niin radikaalisti herran tyyli muuttui vuosien saatossa. Ensimmäiset työt ovat kauniita, klassisia maalauksia, joissa nenät ja suut ovat ihan symmetrisesti naaman oikealla paikalla. Museon peruskokoelma oli kuin Picasson maalaustyylin kehittymisen historiikki, mikä oli ainakin minun mielestäni todella kiinnostavaa katsottavaa. Suosittelen ehdottomasti muitakin Barcelonaan matkaavia taiteen ystäviä katsastamaan Museu Picasson.

Katalonian kello lyö jo kahtatoista, joten taidanpa mennä nukkumaan. Huomenna on nimittäin samanlainen aktiivipäivä tiedossa.:) Adios!

Nyt soi: Florence + The Machine - Dog Days Are Over

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti